L'educatore: aspetti normativi e contesti professionali

Authors

  • Angelo Luppi

DOI:

https://doi.org/10.15160/2038-1034/1158

Keywords:

educator, professional educator, social educator; socio-healthcare educator

Abstract

The article discusses the Italian current regulation and the professional guidelines that give rise to a confused identity/role of the educator, whom professional training is marked by two separate training courses, one in Health field and the other in Education field. This situation complicates the training processes and it creates tension relating to employ these professional figures. A proposed law tries to find a solution to the situation, but the problems of coexistence and of integration between health educator and social educator are not still resolved.

Author Biography

Angelo Luppi

Angelo Luppi (Suzzara 1947), già Dirigente Scolastico e docente a contratto di Didattica generale presso il Corso di Laurea in Scienze dell’educazione e la SSIS dell’Università degli Studi di Ferrara, si occupa di educazione, didattica ed organizzazione scolastica. È attualmente componente del Consiglio Direttivo della SPES (Società di Politica, Educazione e Storia) e della Redazione della rivista “Ricerche Pedagogiche”, con cui collabora da oltre un decennio. Interessato ai rapporti scuola-società ed alle interazioni che sul territorio di intrecciano fra le varie situazioni professionali ed i vari enti che si occupano di problematiche educative, cui ha dedicato diversi saggi ed articoli, ha recentemente pubblicato il volume La scuola come impresa formativa: didattica, professionalità e contesto sociale (Milano, Prometheus, 2015).

 

Published

2022-10-03