Choosers or losers? Progression from school to Lifelong Learning in the UK

Authors

  • Susan Wallace Nottingham Trent University

DOI:

https://doi.org/10.15160/2038-1034/697

Abstract

This paper discusses the relationship between secondary schools and lifelong learning as provided by Further Education (FE) colleges in the UK. It argues that this relationship is often problematic, both as a result of prevailing market ideology and of historically-grounded discourses about the relative status of the two sectors. The paper questions the notion that learners transferring to FE at 16 are exercising a real ‘choice’;  but also draws attention to evidence that significant numbers of them nevertheless find FE a more engaging and rewarding experience than school.

Author Biography

Susan Wallace, Nottingham Trent University

Susan Wallace (Lincoln, 1949) è docente di Continuing Education alla Nottingham Trent University, UK. Si occupa del sostegno allo sviluppo professionale degli insegnanti coinvolti nella Higher Education e nel Lifelong Learning. Le sue due principali aree di ricerca riguardano il comportamento e la motivazione degli studenti tra i 14 e i 19 anni negli istituiti di Further Education e gli scopi ed i processi di tutoraggio per gli insegnanti e altri professionisti. È autrice di una serie di volumi per educatori e altri professionisti sui temi della didattica, del tutoraggio e della ricerca. Tra le sue pubblicazioni più recenti: Dial M for Mentor: Reflections on Mentoring in Film, Television and Literature (con J. Gravells, Charlotte, Information Age Pub, 2012) e Doing Research in FE and Training (Exeter, Learning Matters, 2013).  In precedenza, ha insegnato per dieci anni nel settore del Lifelong Learning, e ha lavorato come consulente per l’amministrazione locale.

Published

2022-09-26